Askja Grand Tour! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Askja Grand Tour! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Askja Grand Tour!

Door: Heli en Suze

07 Augustus 2011 | IJsland, Reykjavik

Zondag 7 augustus 2011

Van uitslapen komt niks want we moeten al om half 8 bij het busstation wezen. Hebben wij mazzel dat dat aan de overkant van camping Bjarg is. Iedereen is op tijd dus punkt 8 vertrekken we naar Askja! De krater van IJsland waar je in de explosiekrater ernaast nog kunt zwemmen zo warm is hij!
Onderweg rijden we door heel afwisselende landschappen van bijna woestijn tot lava velden. We rijden o.a. door het gebied waar de Amerikaanse astronauten van de Apollo missies trainden. Onze eerste stap op de maan! We rijden een groot langs de Jokulsa a fjollum rivier afkomstig van de Vatnajokull gletsjer. Breed en wild. We maken kennis met de F wegen waar je alleen met een 4 wiel aandrijving mag komen. Waarom? Dat werd ons al snel duidelijk bij de eerste rivier doorsteek. En er volgden er nog een paar. Een tussenstop werd gemaakt in Herdubreid. Natuurlijk vliegen de hele dag de verhalen van sage’s en legende’s je om het hoofd maar doen we ze ook geloven? Aangekomen bij Askja parking blijkt het nog ruim een half uur lopen te zijn naar de werkelijke krater. Geweldig, gemakkelijk door de zon en door kleine sneeuwveldjes. De wandeling wordt beloond met een magnifiek uitzicht op het meer en de Viti krater. Sommige wagen de steile 70 meter glibberige afdaling en nemen een duik! Dat moet iets geweldigs zijn geweest! Wij wandelen langs de kraters en genieten van het uitzicht. Dan te weten dat het pas 140 jaar geleden is ontstaan en dat de zwarte lava waar we tussendoor zijn gelopen pas bij een uitbarsting in 1961 daar in terecht is gekomen. Kortom we lopen op een stukje aardbodem dat jonger is dan wij zelf! Na 2 uur vangt de terugreis aan met een stop in het Dreki kampement waar de wind vrij spel heeft in de kloof en waar het niet meevalt je tentje op te zetten. Wij zitten even lekker in het zonnetje! Wat boffen we toch met zo’n dag. In de bus hing een klok, eindelijk dachten wij maar het bleef maar 8 uur. Al snel werd duidelijk dat daar telkens de vertrektijd van de bus op werd aangegeven. Slim idee! Bovendien mocht je niet eten in de bus: de chauffeur houdt niet van kruimels: wel 30 man met bergschoenen vol zwarte as maar dat is anders….
We hebben vandaag weer veel te veel film en foto’s gemaakt. Hopen een leuke selectie gemaakt te hebben. Terug op de camping is het alweer 8 uur. We waren niet de laatste want om tien uur zette zich nog even een flinke hotelbus naast ons. Welterusten voor vandaag.