De duurste camping niet altijd de beste camping - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu De duurste camping niet altijd de beste camping - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

De duurste camping niet altijd de beste camping

Door: Heli en Suze

05 Augustus 2011 | IJsland, Reykjavik

Vrijdag 5 augustus 2011

Heidarbaer is dicht geplakt met krantenpapier. Onze nieuwe buren hebben nog niet gezien wat wij gezien hebben: de prachtige vergezichten en mooie sneeuwbergen om ons heen. We vertrekken en slaan rechtsaf, over de 87 richting Myvatn. De ene kaart zegt asfalt, de ander gravel. De Rough Guide Map Iceland heeft gelijk: 10 km vrij goede gravelweg! Wat een vergezichten, maanlandschappen en lavavelden. Ondanks dat het stormt en regent is het geweldig. Al die kilometers is het een spel om die enkele auto te vinden. Dan is de auto weer weg, dan is de weg weer weg! We rijden wat rond in Reykjahlid en bij het VVV bespreken we de komende 2 dagen. Morgen Dettifoss en overmorgen Askja. Beiden met de bus. We rijden nog wat verder rond het meer. Een kleine zwarte gravelweg voert naar de Grjotagja. Grotten gevuld met heet water. Je kunt er niet meer in baden. De temperatuur is bij de laatste uitbarsting van de Krafla vulkaan in 1985 te hoog opgelopen. Het zijn er 2: mannen en vrouwen badderden toentertijd nog gescheiden. We stoppen onderaan de Hverfjall krater, een ringvormige explosiekrater. Onvoorstelbaar dat hij 2 dagen ontstaan is. De doorsnee is ruim 1 km! Wederom voel je je als je bovenaan de rand staat heel klein. Prachtig dat uitzicht: Myvatn met zijn pseudokraters en het stomende natuurbad. Iets voor morgenmiddag? Nu gaat het weer regenen en rijden we terug op zoek naar een camping. Het wordt www.hlidmyv.is een camping die met zijn 3100 kronen de duurste is tot nu toe en best armoedig is. Een zelfgebouwde tent die Neptunus nog niet eens verhuurde toen hij van start ging, een gezamenlijke toiletruimte en als klap op de vuurpijl: met z’n alle tegelijk douchen! Morgen weer een volgende camping! Waarom klagen wij eigenlijk, naast ons arriveert zojuist ( 21.45 uur) een Tsjechische bus en die moeten in de regen nog hun kleine tentjes op gaan zetten……. Wij nemen nog een wijntje uit de thuis tap, wat wil je een rosé of rode. Straks lekker slapen in ons warme, droge nestje.