Walvissafari en nog veel meer - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Walvissafari en nog veel meer - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Walvissafari en nog veel meer

Door: Heli en Suze

04 Augustus 2011 | IJsland, Húsavík

4-8-2011 | 07:05 Reykjanes-bevingen
Een grote golf aardbevingen heeft gisteren plaatsgevonden bij Reykjanes Ridge, een actief onderzees gebied 20 Km zuidwestelijk van Reykjanes, op een diepte van 10-15 Km.
Deze bevingen zijn het gevolg van plaatbewegingen, en NIET van vulkanische activiteit.
Reykjanes Ridge is een actieve breukzone (scheiding tussen Amerikaanse en Euraziatische plateau), waar met de regelmaat van een klok dit soort gebeurtenissen plaatsvinden.

Bericht van www.ijsland-enzo.nl
Een nuttige site die heel veel info geeft, actueel en gevarieerd is.

Donderdag 4 aug. ‘11

Weer een interessant dag voor de boeg. We vertrekken van de camping met goed weer maar eer we 5 km verder zijn hangen er een mooie mist flarden in de lucht. Gelukkig zijn die weer verdwenen als we in Husavik arriveren. Een klein, groot dorp wat helemaal leeft van de Walvissafari’s. Er is nog een bijzonder museum, het Phallusmuseum ( net woord voor grote pikken museum). Eerst even bij de VVV naar binnen voor een sterke bak Douwe Egberts en dan zijn we er helemaal klaar voor! Altijd gedacht dat een olifant de grootste had maar die van de Walvis is toch mooi 1 meter 70! Hoe groot is Heli? Allerlei dieren passeren de revue, een muisje van 0,5 cm maar ook een rendier: Rudolf de Rednose rendeer zal met Kerst nooit meer het zelfde klinken. .. we hebben gereserveerd voor de Walvissafari om 13.30 in a hudge boat zoals ons werd verteld. De Gardar is met 140 passagier best wel groot maar het blijft een leuke kleine kotter. Wij zijn er helemaal klaar voor: genoeg foto ruimte op het kaartje en genoeg filmmateriaal. Laat de walvissen maar uit het water opspringen! We dobberen 3 uur rond en zien 2 Humpback whales ( 17 mtr) en een kleinere mink whale (11 mtr). Helaas laat niet een z’n staart mooi uit het water zien. Het was al met al wel een heerlijke middag op zee. We zitten nu aan tafel nog na te deinen. We besluiten terug te rijden naar camping Heidarbaer. Lekker nog even een duik in het warme badje. We staan in ons blootje onder de douche en een wat ouder IJslandse tante raakt met ons in gesprek: where are you from? From Holland. Ze vindt het fijn dat wij zo met de IJslandse gebruiken meegaan want, zegt ze, veel toeristen weten niet hoe het hoort. Eerst douchen dan het zwembad in: complimenten! Wij zijn een beetje verbouwereerd want we voelen ons echt wel in ons blootje staan. ‘s Lands wijs ’s lands eer zullen we maar denken. Nog even een schnitzel mit pommes naar binnen werken, jullie schrijven en dan de ogen dicht. Groetjes uit IJsland aan iedereen die ons verslag leest!

• 04 Augustus 2011 - 22:42

Jopie:

De schnitzelfabriek in Huysavik gaat uitbreiden met 15 arbeidsplaatsen!!!
    Is het niet goed voor de lijn dan zekers wel ergens anders voor.
    Bron: www.ijsland-enzo.nl

Best ruig op die openzee en dat zonder armbandjes.

groetjes

• 05 Augustus 2011 - 10:47

Geloof maar dat wij een pilletje vooraf ingenomen hebben en onze armbandjes omgedaan! wij raden dat ook iedereen aan het is zonde om er niet ten volle van te genieten.

groetjes uit een vanochtend dichtgeplakte omgeving
    heli en suze