Wij trotseren storm en regen - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Wij trotseren storm en regen - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Wij trotseren storm en regen

Door: Heli en Suze

26 Juli 2011 | IJsland, Selfoss

Dinsdag 26 juli ‘11

Wakker worden met een zonnetje wat wil je nog meer op vakantie! De wind staat goed: we ruiken de Geysir niet. Gek eigenlijk, we zitten boven op een bron van 100 graden, zwemmen in heerlijk warm water maar hier op de camping komt alleen maar koud water uit de kranen, ra,ra. We doen nog even het info centre aan waar je werkelijk alles kunt kopen wat je maar kunt bedenken en vervolgen onze route naar Pingvellir over de 37. Wat ons opviel in IJsland is dat hier erg weinig klokken hangen, zelfs niet in de kerktoren. Waarom hangt bij ons eigenlijk overal een klok, de tijd gaat vanzelf! Maar goed hier heeft de tijd even stil gestaan: het is 2 uur vroeger! Een aardige weg die helaas wordt door 5 km gravel wordt onderbroken. Gezien de vastgesjorde huisjes hier, kan het blijkbaar flink spoken. Bij Laugarvatn is weer een nieuw Geopark. Warmwaterbronnen inclusief zwembad. Even voelen: ja water en aarde zijn gloeiend heet. De tijd gaat maar door. Waarom schieten wij toch nooit op en rijden wij niet net als ‘normale’ mensen overal aan voorbij? We komen weer op de 35 en weer een bordje met een krakeling: Kerid! Een heuse krater! Beslist even naar boven lopen: wat een gat, ontstaan door een explosie van de magma kamer onder het aardoppervlak, wat weer een implosie veroorzaakte, wat nu het grondwater nog aangeeft. Begrijp je het nog? Geeft niet. We gaan weer verder. De aarde/bergen zijn hier trouwens rood en dat gebruiken ze overal voor. Komt hier ook het gravel van Roland Garros vandaan? We gaan verder weg 36 langs het Pingvallavatn. Het komt overigens ook met bakken uit de lucht vallen! Pingvellir, nationaalpark opgenomen op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. De brede kloven geven de aardschol verschuiving mooi weer. Nu nog steeds verschuift het. Aan de ene kant het Europese continent en aan de andere kant het Amerikaanse continent. Raar, Mooi, angstig, van alles wat. Wat leven ze in IJsland toch op verschillende tijdbommen. We rijden terug de 36 en 35 af naar Selfoss en houden het rond half 7 voor gezien. In de stromende regen vinden we een plek op camping www.gesthus.is in Selfoss. Snel jullie berichten en dan is het tijd voor een friet met gebakken eieren met spek. Buiten stormt het en binnen brand de kachel. Welterusten! Overigens was het gisteren een uitdaging voor de Koni schokbrekers, vandaag doen de ruiterwisser fabrikanten goede zaken. Blijf reageren het is hartstikke leuk om van iedereen een reactie te lezen en contact met jullie te houden!

• 27 Juli 2011 - 11:49

José:

Ha die Hely en Suze,

Ik ben zojuist even virtueel met jullie mee gereisd. Hartstikke leuk en wat een natuurpracht! Zoals gewoonlijk leuke en sfeervolle foto's. Geniet ervan en troost je; zoveel beter is het weer hier over het algemeen ook niet.
    Veel plezier nog en een goede reis.

Groetjes, José A