Maandag 8 augustus ’16 5x badderen - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Maandag 8 augustus ’16 5x badderen - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Maandag 8 augustus ’16 5x badderen

08 Augustus 2016 | IJsland, Egilsstaðir

Het zwembad was gisteravond nogal vol en trouwens onze buik ook. Vanochtend komen we het niet laten om nog voor vertrek even te badderen. Ook al waren we voor het ontbijt al onder de douche geweest: opnieuw bloot met badedassdass anders wordt je terug gestuurd! Dan je badpak aan en dan mag je pas in de hot-tub. Enfin dat zelfde ritueel ook na afloop weer. Het is al bijna half 1 als we vertrekken uit Heidarbaer. Voor ons ligt nog een laatste stuk gravel van z’n 10 km op de 87 richting Myvath. Het is weer een prachtig gezicht als je van hoog boven de weg uit het meer in de verte ziet liggen. Op het kruispunt aangekomen gaan we nu niet links maar rechtsom om het meer. De 1 is verlegd en dat komt voor ons goed uit. Zien we het van de andere kant. Klein stukje richting Aukureyri en dan bij de watervallen linksaf richting Egilsstadir. Nog voor het zover is nemen we een kijkje in Vogelmuseum. Grappig hoe het is ingericht: je waant je in het missie museum in Steyl! 180 soorten opgezette vogels die allemaal in IJsland voorkomen. Het is het levenswerk van Sigurgeir Stefansson (37). Zijn zus die ons uitleg gaf vertelde dat hij was verongelukt op het meer en zijn familie en vrienden zijn werk voortgezet hadden. In 2008 vond de opening plaats. Klein maar fijn en zeker een bezoek waart als je van vogel spotten houdt. Als we het hele meer rond zijn kunnen we toch niet aan het volgende thermalbad voorbij rijden. Weer eerst douchen, badderen en weer douchen. Dat was dan 5x vandaag: kunnen we er weer even tegen….. We rijden verder naar Namafjell. Een mooi voorbeeld van gebakken aarde. Prachtige kleuren, kristallen, gebubbel en vooral van een heerlijke geur: rotte eieren…. We moeten nu toch echt verder. langs deze route zijn nog heel goed de Steenmannetjes uit vervlogen jaren zichtbaar. Zij gaven de reizigers aan waar de beste route van daar waar ze waren naar daar waar ze naartoe gingen loopt…. Ons brengt het naar afslag 901.
Camping Therese, vernoemd naar, jawel Therese. Vorig jaar wisten we even niet waarheen en kregen we de tip van het thuisfront. Camping Modhrudalur is na een km of 8 gravel te bereiken. Prachtig gelegen met een prima restaurant maar voor de rest 3x niks. Heerlijk om zo aan het einde van je reis door IJsland even tot rust te komen.