Vroeg op voor Newgrange - Reisverslag uit An Ros, Ierland van suzeheli - WaarBenJij.nu Vroeg op voor Newgrange - Reisverslag uit An Ros, Ierland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Vroeg op voor Newgrange

16 Augustus 2015 | Ierland, An Ros

Gisteravond nog even een praatje met de beheerder gemaakt. Hij vertelde ons als we naar Newgrange wilden dat we dan vroeg uit de veren moesten. Tenminste als we niet te lang wilde wachten. Uiterlijk 8 uur vertrekken zei hij……. Dat is niet helemaal gelukt maar de wekker ging wel om half 8! Voor vakantie normen best vroeg! We arriveerden dan ook niet als eerste! De combinatie ticket (11,-pp) van Knowth g is om 11.15 en voor Newgrange om 12.45. Als snel blijkt waarom we een uur moeten wachten. De pendelbus (als enige vervoermiddel) kan maar 24 passagiers meenemen. Precies genoeg voor de rondleidingen want in de grafkoepel kunnen er niet meer dan die 24 tegelijk naar binnen. Enfin even wachten dus. Kaffee mit Kuche gaat er altijd in. In Knowth aangekomen krijgen we uitgebreid uitleg over de grafkoepels en de ontdekking daarvan pas in 1962. Helaas zijn de 2 ganggraven niet toegankelijk en moeten we het doen met de originele stenen aan de buitenkant. Evenals de Megalithische objecten, nagebootst door boomstammen rondom het complex. Na ruim een uur zijn we met de bus weer terug bij het bezoekerscentrum en kunnen we gelijk in de volgende bus naar Newgrange. Aan de buitenkant opnieuw opgebouwd met de stenen die bij de afgraving naar boven zijn gekomen. Hier gaat de rondleiding wel naar binnen. Indrukwekkend hoe deze graftombe is gebouwd. Rond 3200 jaar v.Chr. nog lang voor de piramide’s gebouwd werden… mooi in beeld gebracht wordt het fenomeen van de eerste zonnestraal door de 19 meter lange smalle en lage toegangstunnel op 21 December op de centrale nis in de graftombe. Hoe donker kan het zijn zo diep onder de grond. We hebben nog even tijd rondom het complex maar veel is daar niet te zien. De bus vertrekt weer stipt op tijd. We gaan op weg naar Slane: The Hill of Slane liever gezegd. Daar waar St. Patrick het Paasvuur ontstak om de heidense High King van Tara uit te dagen en zo overwon, tijdens de slag bij de Boyne, ooit het Christendom in Ierland. We praten nu over het jaar 443, het is dus allemaal al even geleden. Na weer wat mooie Keltische en andere grafkruizen en ruïne onderdelen gefotografeerd te hebben gaan we naar de volgende bezienswaardigheid. O8Het Francis Ledwidge museum. Oh wat jammer nou het is gesloten! Op naar het volgende wereldwonder op de unescowerelderfgoedlijst van Ploeg & Driessen. The Old Mellifont Abbey. We hebben het uit de verte aanschout. De oude uit 1142 stammende cisterciënzer klooster ruïnemuren……. Op naar de volgende belangrijke plek: Monasterboice met Roundtower en Highcross. Prachtig. Eindelijk een echte roundtower en een heel mooi High Cross. Werkelijk mooi! Het geeft veel Bijbelse verhalen prijs als Het Laatste Oordeel, gevecht tussen David en Goliath, Mozes die de rots splijt en natuurlijk de zondeval. Dit alles vrij toegankelijk. Hierbij sluiten wij onze openmonumentendag af en keren terug naar de camping in Rush. Ps douchen is Rush is op z’n Chinees maar dat heeft ook wel wat.