Trollenland - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Trollenland - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Trollenland

Door: Heli en Suze

27 Juli 2011 | IJsland, Grindavík

Woensdag 27 juli ’11

Lekker rustig aangedaan vanochtend. Ons plan was de bus van 9.00 uur naar de binnenlanden van Landmannalaugar. Echter de regen gooide roet in het plan. Pas om 11 uur vertrekken we naar wat de Dominicus IJsland Bijbel aangeeft: 2 leuke vissersdorpjes met kunst en andere rariteiten. Storkseyri en Eyrarbakki. Het Trollen en Elfenmuseum is werkelijk een highlight (niet echt!) het kerkje met de bijzondere begraafplaats waarop duidelijk aangegeven wordt wie van de overledene een lang ziekbed hebben gehad. Ondanks dat we hier bij de grote stad komen ziet de omgeving er hier armoedig uit. Geen rijke grote boerenbedrijven of andere industrie. Armoedige arbeiderswoningen die slecht onderhouden zijn. Kleine cafetaria’s met de wc in de openlucht: 100 meter links, rechts of gewoon rechtdoor. We gaan verder van de 34 over de 38 naar Hvergerdi. De plaatselijke VVV verwees ons naar nieuwe heet water geisers de pas 6 maanden geleden ontstaan zijn bij een aardbeving. Eigenlijk wel angstig, wat 6 maanden geleden gebeurde kan dus nu ook elk moment weer gebeuren. Tot nu toe hebben we nog geen bevingen gevoeld. De beelden spreken voor zich. Voor ons zijn ze mooi! We besluiten naar Reykjavik te rijden. Na een broodje van de bakker en een gratis kopje koffie van de Bonus. Bij de Bonus ligt trouwens van alles in de vriezer: Eefke sla maar een foto over! Reykjavik een moderne stad met her en der wat oude huisje. Het beroemde huis, wat nu leeg staat zo te zien, waar Reagen en Gorbatsjov elkaar de handen schudden en de vredes verdragen ondertekende. We zoeken de webcam aan het meertje op en zwaaien wat af! Allemaal kijken. Voor wie ons gemist heeft: John heeft de live beelden! Het weer gaat wel vandaag, het is een graad of 10 en droog geworden. We besluiten de camping aan het eind van de 43 te nemen. De weg hiernaartoe leidt weer door een grappig breuken en bobbel landschap. De snelweg is hier trouwens voor iedereen. Ook voor fietsers! Waar haal je hier eigenlijk je rijbewijs? Een terreinwagen in niemandsland is toch anders als een 3 baans snelweg in de omgeving van Reykjavik. Camping www.grindavik.is is een helemaal nieuw en ligt geweldig aan de haven. Mooie plaatsen en genoeg ruimte om zelf te kunnen koken en lekker warm te kunnen eten. Internet moet je kopen maar 750 kronen/24 uur (5 euro)( 1,85/uur) is niet echt duur. We zullen het maar doen anders kunnen jullie dit niet lezen.

• 28 Juli 2011 - 06:28

Maria (GO):

Hallo Heli en Suze,

Jullie hebben er nog een fan bij. Ben de afgelopen dagen met bewondering jullie verslag aan het lezen en de foto's aan het bekijken.
    Indrukwekkend allemaal. Volgens mij hebben jullie nog fft tijd nodig om alles te laten bezinken als jullie thuis komen.
    Ik blijf in ieder geval jullie volgen. Nog veel plezier!

Groetjes uit een nat en koud Limburg (scheelt niet veel met het weer bij jullie)
    Maria