Water, heel veel water - Reisverslag uit Geysir, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Water, heel veel water - Reisverslag uit Geysir, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Water, heel veel water

Door: Heli en Suze

25 Juli 2011 | IJsland, Geysir

Maandag 25 juli ’11

Hoije camping Hamragardar onder de watervallen, wij vertrekken weer. Het is mooi weer en we geven er een slinger aan. Soms moet je even door rijden want met 2 dagen achter elkaar van 83 en 160 km komen we het eiland niet rond. De eerste stop is dan ook pas na 22 km! In Hvolsvollur bij de tourist info. Helaas geen internet ontvangst, even rondrijden misschien pikken we ergens signaal. Een kleinstukje verder bij hotel Ranga lukt het om jullie te bereiken. Stukje erop en foto’s erbij geplakt. Zo nu verder naar de Gullfoss watervallen. We nemen voor Selfoss de 30 en missen bij Reykir de afslag met de 31. Door over 30: het laatste stukje naar Gullfoss is voor de Koni’s dan ook een hele uitdaging geweest! We rijden de laatste kilometers over een echt wasbord: alles ligt weer op z’n plaats zullen we maar denken. We worden onderweg wel getrakteerd op prachtige vergezichten: De Langjokull gletsjer strekt zich languit voor ons uit met onderweg prachtige tafelbergen en grote boeren bedrijven. Rechts van de gletsjer ligt een kam aan kleine bergen die we niet weten zo ze heten maar wat er ook eigenlijk helemaal niet toe doet. Kijk en geniet! In die laatste kilometers krijgen we ook links al de Geysir te zien. Gewoon langs de bergrand in een open vlakte. Ergens hadden we ons dat anders voor gesteld ook al weten we niet hoe. Enfin eerst naar de Gullfoss. Enorm parkeer terrein met enorme terreinwagens met enorme wielen. Wij zijn er ook gekomen…… dan doekt hij voor ons op: oh wat is die groot!! Al veel watervallen gezien maar na de Niagarawatervallen is dit toch beslist een winnaar. En je kunt er zo dichtbij komen. Eerst de webcam gezocht en even naar het thuisfront gezwaaid. Hoi hier alles oké, bij jullie ook? Groetjes wij gaan kijken. Een uur is zo voorbij en we kunnen er geen genoeg van krijgen. Natuurlijk veel teveel foto’s en film gemaakt! Moeilijk kiezen vanavond; wat laten we jullie zien? We rijden een stukje van 10 km verder over de 30 en komen bij de Geysir aan. Weer even zwaaien! Het is warm en het stinkt. Kortom Geysir in actie. Toch blijf je kijken en wachten op die ene foto waarop die bol net ontploft. Werkelijk het ontploft met enorme kracht en snelheid en schiet de lucht in. Het is laat en we besluiten hier op camping www.geysircenter.is te blijven. We melden ons in het hotel en blijkt dat we ook nog gebruik mogen maken van het zwembad en de hottubs. Snel een pasta in elkaar geflanst en nu de zon nog schijnt is het heerlijk relaxen in het super warme water. Het is 12 uur, we vallen als een blok in slaap.