Dag 6 woensdag 4 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu Dag 6 woensdag 4 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu

Dag 6 woensdag 4 augustus '10

Door: Heli en Suze

04 Augustus 2010 | Faroe eilanden, Tórshavn

Jullie zitten natuurlijk op een heel verhaal te wachten maar eerlijk gezegd zijn we daar te moe voor. We zijn heel de dag onderweg geweest want het was prachtig weer. Dat moet je waarnemen. Verschillende eilanden rond gereden en wij zeggen geniet van de foto’s zoals wij vandaag in het echt gedaan hebben. Groetjes van ons en tot de volgende keer.

We zijn een paar dagen verder en vinden dat er toch een verhaal op de site moet staan!
Nieuwsgierig als we zijn gaan we vanmorgen eerst op zoek naar de helikopter landingsplaats. Deze ligt aan de rand van Tórshavn. Helikopter vluchten zijn hier als bij ons de bus: gewoon openbaar vervoer. Verschillende eilanden zijn ook niet anders te bereiken en hoe komen anders de boodschappen in huis? De kosten zijn dan ook relatief laag. Onze route: zie komende vrijdag kostte 215 Dkk (28 euro p.p.). Je moet wel bespreken en bewoners gaan uiteraard voor! We hebben een prachtige rit over de eilanden Streymoy en Eysturoy gemaakt. De afstanden zijn maar klein dus je hebt genoeg tijd om uit te stappen. Het landschap is fascinerend vooral de diepe sleuven in de rotsen en de lagen waaruit de rotsen zijn opgebouwd. Heel apart! Heel anders als bv Noorwegen of Schotland. We rijden vanuit Tórshavn over de 50, Kaldbaksbotmur, de tunnel door. De brug over bij Oyrarbakki. Het weer zit mee, de mist ligt als een deken over het eiland maar trekt langzaam op. Welkom in Eiði. Er staat hier weliswaar een prachtig hotel, maar helaas gesloten. Het voetbalveld ligt vlak aan het strand. Trouwens, sporten is belangrijk voor de mensen je ziet genoeg voetbalvelden en atletiekbanen op de eilanden. Als we onze weg vervolgen duiken voor de kust 2 beroemde rotsblokken op: Risin en Kellingin. De Reus en de Heks! Om ons heen zijn alleen schapen en een man die ons verteld over zijn mooi eiland. Via een smalle slingerweg gaan we verder naar Gjógv, een dorp met 41 inwoners. Warempel net als in het fotoalbum zijn de kinderen in een poeltje aan het spelen.
Een diepe uitgesleten kloof met een helling waarop de bootjes naar boven getrokken worden is dé attractie. Een 2e attractie is het terras! Snel gaan zitten dus. 4 tafeltjes en een klein winkeltje. Koffie pak je zelf uit de thermoskan en de vrouw bakt daar heerlijke wafels bij! Onze dag gaat verder naar Funningsfjørður. In dit dorp kan het waarschijnlijk zo hard stormen dat de caravan vast gesjord staat! Er is zoveel moois te zien dat we het hierbij laten vandaag. Iets verderop nemen we de smalle 1 baanstunnel en komen weer uit bij de brug over de Sundini. De zon schijnt en via de 10 en de 50 belanden we weer in Tórshavn.

• 04 Augustus 2010 - 21:53

Therese:

Zijn dat gebakjes...??

• 04 Augustus 2010 - 21:54

Jopie:

Dreej tiggeliek op den telder................det wuurt wir liene ut kommend halfjaor!

• 04 Augustus 2010 - 21:59

dat zijn WAFELS!!!

• 04 Augustus 2010 - 22:00

Jopie:

PS
    Ter info:
    Hongarije is auch wir aallik truuk in eur eige huuske!

• 04 Augustus 2010 - 22:04

Therese:

Gelukkig, ik schrok al.
    Mooie foto's van het eiland.

• 04 Augustus 2010 - 22:07

Den ziet geej auch weer gerus. Is toch ein fein geveul.

• 04 Augustus 2010 - 22:14

Ziet geej noch wakker? Zulle we ff skype?

• 05 Augustus 2010 - 11:45

Sjanet:

Hallo Ladies

Zoals altijd genieten jullie weer heerlijk van jullie vakantie. Ontzettend mooie foto's van de eilanden.