In de mist - Reisverslag uit Forøya, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu In de mist - Reisverslag uit Forøya, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu

In de mist

06 Augustus 2014 | Noorwegen, Forøya

Nog in de zon ons eitje getikt maar we zijn nog maar net de brug bij de Saltstraumen over of het begint zachtjes te regenen. Binnen een kwartier zitten we in de mist. Het zal een groot deel van de dag erg wisselvallig blijven. We gaan de RV 17 op, ook wel genoemd de Kystriksveien. We rijden hem in omgekeerde volgorde. Zeg maar van noord naar zuid. Alle beschrijvingen van de route, samengevat in een handig boekje, zijn dus in een Chinese uitgave van achter naar voor te lezen. Handig! Geeft niks, dan blijf je bij de les. We doen eerst maar even boodschappen en zien daar zelfs Hollandse stroopwafels liggen: het moet niet gekker worden! We volgen de kustweg en de grootste mist en regen zit bij Sundsfjorden. Een stuk verderop zien we weer een 3tal elanden langs de weg. Ze spitsen de oren en gaan rustig door met grazen. Goed volk zullen ze gedacht hebben. Overal waar borden langs de weg staan weet je bijna zeker dat je ze ook zult zien. Bij ons zien we ook wel wild borden maar ik heb eigenlijk nog nooit een hert zien staan. Bij Glomfjord hadden we gelezen, zou een stoeltjes lift je naar een prachtig uitzicht op de Svartisen gletsjer brengen. Ja, dat had gekund want de lift is er en ook de laag hangende wolken. Misschien iets voor een andere keer. We rijden door naar de Svartisen tunnels. Er tussenin is een parkeerplaats met een krakelingen bord. Maar even kijken en gelijk een broodje naar binnen werken. Er is een weg maar we weten niet waar hij uit komt en hij is vrij smal. Terug en verder maar weer. We rijden langs de turist info in Holand waar een glazen (monument) gletsjer punt aanduidt dat de gletsjer niet ver hier vandaan is. Bij navraag bleek dat we de weg waar we terug gegaan zijn juist uit hadden moeten rijden om bij de Holmvassdammen te komen. Daar moet het uitzicht geweldig zijn. Je kunt dan nog verder naar de Storglomvassdammen. Al was het alleen al voor de naam! Even later kunnen we een klein stukje van de Svartisen zien. Als het morgen beter weer is rijden we terug! We zitten nu op www.furoycamp.no net voor het veer Foroy-Agskardet.