Rondje Vesteralen - Reisverslag uit Myre, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu Rondje Vesteralen - Reisverslag uit Myre, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu

Rondje Vesteralen

31 Juli 2014 | Noorwegen, Myre

Morgen naar het uiterste puntje van het eiland Langoya naar het dorp Sto. Vandaar vertrekt een walvissafari en wij willen vrijdag graag mee. Wie weet?
Een dag verloopt altijd anders dan wij plannen. Plannen past blijkbaar niet zo bij ons. Na een fikse bui vannacht schijnt warempel vanochtend de zon! Lekker temperatuurtje en alles op het gemak. Sto is immers maar een klein uur hier vandaan. Over de 820 en een kleinstukje 821 volgen we de wat smallere kustweg rechtsom langs het eiland. Bij Alsvag staat een bord museum en ach laten we eens gaan kijken. Het is een oude woning die nog tot voor kort bewoond was. We krijgen een privé rondleiding en voor de gezelligheid koffie met een warme wafel. Gebakken waar je bij staat. In een naast gelegen gebouw een ander in alle haast opgebouwd museum over het visserij verleden van Nyksund. Het origineel in Nyksund is dit voorjaar door een enorme storm/golf verwoest. Een plaats waar je zeker moet gaan kijken, aldus de beide dames van de rondleiding. We rekenen af en vervolgen de weg. Aangekomen in Myre moeten we kiezen: direct naar Sto of eerst naar Nyksund. Het wordt een bezoek aan de turist office. Daar horen we dat er helemaal geen walvis vaarten meer gaan. De eigenaar is overleden en het bedrijf weg. Jammer. In 2006 was dit een hoogte punt van onze reis. Terug naar Andenes is geen optie, dat was toen al zo commercieel. Op naar Nyksund dus. Nou de kustweg is slecht maar de vergezichten zijn geweldig. Af en toe nog een zgn vis kathedraal, waar in de winter de kabeljauw te drogen gehangen wordt. Iets dat wij weer kennen als stokvis. Nyksund is een plaatsje van Nyks! In de 80er jaren is het toenmaals verlaten dorp volledig opgeknapt door studenten van de uni van Berlijn. Maar wat over is, is vergane glorie in een typische “Oost-Duitse” bakstenen bouwstijl. Als we Nyks verlaten is het inmiddels toch al 5 uur geweest en moeten we nog steeds naar Sto. Dat doen we dan ook. We schieten hier wat prachtige plaatjes en verlaten het dorp onder luid gekrijs van een meeuwen kolonie. We rijden camping Oppmyre op en staan hier nu met uitzicht op de baai. Genieten!
Ps. Vandaag opdracht voor jullie bedenk zelf de ondertiteling bij de foto’s!

• 01 Augustus 2014 - 01:04

John:

F1 = Norway Hyway
    F2 = R.I.P.
    F3 = Helelenski
    F4 = Heli naar het einde van de wereld!
    F5 = Jeugdherberg....
    F27 = Schilders achtig!
    F28 = Verscholen
    F29 = Omringerige Mountains

• 01 Augustus 2014 - 11:50

John, helemaal geweldig, jij bent geslaagd voor het diploma ondertitelateur!
    extra info: de klimtoren van nr 10 hebben we wel 2x genomen. zelfs de korte pootjes van Heli! Bravo.