We zijn gewend aan 3 meter sneeuw maar niet aan te - Reisverslag uit Krokstranda, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu We zijn gewend aan 3 meter sneeuw maar niet aan te - Reisverslag uit Krokstranda, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu

We zijn gewend aan 3 meter sneeuw maar niet aan te

27 Juli 2014 | Noorwegen, Krokstranda

We zijn gewend aan 3 meter sneeuw maar niet aan temperaturen van 30 °! Dit zei de kassière bij het tankstation . We vertrekken om 10 uur en ja het is 30°! Niet normaal. De E6 gaat of naar Trondheim of naar Narvik. Die 2 borden kom je 900 km lang tegen. Immer gerade aus! Telkens weer van die prachtige vergezichten. Meren met weerspiegelingen, watervallen, stroomversnellingen enz. De Laksfossen doemen op en ook al zijn we daar al 2x eerder geweest: het blijft een indrukwekkend gezicht om die grote zalmen alsmaar tegen de waterval op te zien springen. Wat schets onze verbazing: 35 kronen entreegeld en geen zalm te bekennen! Het moet niet gekker worden. Ook dit is weer zo’n teken dat de Noorse maatschappij aan het veranderen is: de commercie rukt op en de ongerepte natuur gaat stukje bij beetje achteruit. Of anders gezegd de vooruitgang slaat toe. Begrijpelijk maar jammer. Rond half 12 passeren we de boog met daarop de provincie aanduiding: Nord Norge. De noordelijkste provincie van Noorwegen. Een smal stuk land langs de grens met Zweden. Mosjoen zou een leuk plaatsje zijn. Dus maar even van de E6 af. Inderdaad de putdeksels zijn leuk maar dat komt misschien ook omdat de Jocushaan erop staat! Verder is het stil en verlaten. Huizen gebladderd in de verf maar misschien heet dat Retro! Wij vinden het in ieder geval een beetje tegenvallen. 85 km verderop ligt Mo I Rana. Voor we daar zijn, zijn we ook 85 keer gestopt. (da’s misschien een beetje overdreven)
We rijden langs een enorm meer, maar als je goed op de kaart kijkt zie je dat dit geen meer is maar een uitloper van de Ranfjord, de Hanfjord. Deze staan in open verbinding met de zee. Prachtig! We rijden nog een eindje verder in de zon. Heerlijk de airco aan in Noorwegen! Dat hebben we hier in deze omgeving wel eens anders gehad. Rond half 5 zijn we het een beetje moe. 18 km voor we de denkbeeldige grens van de Poolcirkel overgaan ligt camping Krokstand. Klein maar heel fijn. Langs een kabbelend riviertje staan we met zo’n 7 andere camperaars. Het is nu 21.00 uur en we zitten in ons bloesje voor de camper AAN DE POOLCIRKEL! Oh ja, vandaag weer een Eland gezien nog geen 3 km voor dat we de camping op reden. Wie weet zien we hem nog terug……….
Jammer dat we hier weer geen internet hebben dus jullie lezen dit pas als we meer weten.