Woensdag 3 augustus ’16 Walvis - Reisverslag uit Drangsnes, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Woensdag 3 augustus ’16 Walvis - Reisverslag uit Drangsnes, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 augustus ’16 Walvis

03 Augustus 2016 | IJsland, Drangsnes

Tijd om weer te vertrekken. We laten Laugur voor wat het is een gaan op zoek naar een camping met douche. We vervolgen de 60 landinwaarts richting het noorden. Al gauw zitten we voor ons gevoel weer in het “echte” IJsland. De natuur is ruw en onontgonnen. Schapen over de weg en her en der een boerenbedrijf. Verlaten zal ik maar zeggen. Het weer zit ons ontzettend mee of toch eigenlijk weer niet. Het betekend dat we veel te vaak willen stoppen om net weer even een nog mooier plaatje te schieten. Over de aangelegde dam van de Gilsfjordur. Links en rechts water met hier en daar een zwaan dobberend. Nu landinwaarts de 61 richting Drangsnes.. even een boodschap in Holmavik. Eigenlijk tot onze verbazing liggen hier nog de cassettebandjes in de schappen. Een stukje nostalgie. Weten jullie het nog, de eerste walkman…. Dan ben je ook de jongste niet meer!
We rijden langs de Steingrimsfjordur. Zie ik daar een zeehond! Yep, maar hij duikt snel onder en weg is hij. Verderop wordt het veel spannender. Plotseling een fontein in het water. Daar! En nog een keer. Dat betekend niks minder dan een walvis inzicht! Het is een beetje gaan regenen maar die paar druppels mogen de pret niet drukken. Zeker een 3 kwartier hebben we staan kijken hoe hij of zij… telkens weer boven kwam. Eerst een keer of 3 een fontein water spuiten en dan die rug omhoog. Als klap op de vuurpijl hebben we prachtig zijn staart voor de camera gekregen. Dan eens de zwarte bovenkant, dan eens de witte onderkant. Geweldig! Wat een cadeau! We hoeven niet ver vandaag. Tot Drangsnes is het slechts 98 km. Langs de “Boulevard” zijn kleine hot-tubs zo aan het strand. Er staat een bus en die zit er denk ik met z’n alle in. Morgen ochtend misschien ff?
Wij nemen genoegen met een lekkere warme douch op de camping: stom he maar wat kun je daar naar verlangen. Ons uitzicht is op 2 knalgele vuurtorens. 1 aan deze kant en 1 op het eiland Grimsey op een steenworp voor de kust. Het is een mooie avond en aan het licht kun je merken dat je hemelsbreed nog maar zo’n 80 km onder de poolcirkel zit. Helaas hebben we hier geen wifi dus als jullie dit lezen zijn wij er al weer vandoor.