Donderdag 28 juli ’16 Vik - Reisverslag uit Dyrhólahverfi, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Donderdag 28 juli ’16 Vik - Reisverslag uit Dyrhólahverfi, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Donderdag 28 juli ’16 Vik

28 Juli 2016 | IJsland, Dyrhólahverfi

Wakker worden van het gekwek van een stel Japanners naast ons is weer eens wat anders. Geeft niet want het is tijd om weer verder te gaan! Vandaag zijn we vooral benieuwd naar de verschillen in het landschap ten opzichte van 5 jaar geleden. Hoe snel kan mos groeien of zijn er andere dingen gebeurt. Na 5 km eerste stop: brugdeel dat weggeslagen was bij een overstroming. We duiken de spoelvlakte Skeidararsandur in. Groots, je kunt je hier voorstellen wat een natuurkrachten hier kunnen spelen als je bedenkt dat het hier vol water, ijsbrokken en stenen kan liggen na een eruptie van een van de vele vulkanen. Nupsstadur een klein boeren plaatsje met leuke huisjes onder gras bedekt is voor publiek afgesloten. Zijn de toeristen denk ik een beetje beu. Daarna volgt een stuk wilde westen met prachtige bergen en basalt formaties. Een paartje zwanen aan de rand van mos en zwartzand vlaktes. De bekendste mos vlakte heet Eldhraum. Zowaar is er in Kirkjubaejarklaustur een waar “ mos” museum ingericht! We naderen Vik en zien in de verte Dyrholaey met zijn karakteristieke rotsformatie in zee. Vik met zijn Kerkje is oa bekend van ‘Wie is de Mol’ maar heeft ook een enorm voetbalveld dat voor camping doorgaat. We betalen 100 kronen dus een fractie van gisteren maar het is dan ook 2x niks. We doen het ermee want er is wel een goede wifi verbinding en in de kantine is het druk en gezellig.