staafkerkendag - Reisverslag uit Uvdal, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu staafkerkendag - Reisverslag uit Uvdal, Noorwegen van suzeheli - WaarBenJij.nu

staafkerkendag

15 Augustus 2014 | Noorwegen, Uvdal

Als we wakker worden is de temperatuur in de bus maar 12 graden. Zo koud is het boven de poolcirkels nergens geweest! Enfin, toch maar de korte broek aan…………… misschien is het nog niemand opgevallen maar de lange broeken liggen nog steeds in de kast! Daarom willen we dit die laatste dagen ook zo houden! We ruimen eens even op en vertrekken pas rond 12 uur. De 51 richting Gol en Geilo. Langs de route van vandaag staan een aantal mooie houten staafkerken. De eerste bij Torpo. Mooi vanbinnen beschilderd en een leuk verhaal. In deze streek, het Oppdal staan veel houten hooi schuurtjes. In allerlei kwaliteiten en kleuren. Hoofdzakelijk de zwarte en rode. Sommige nog bouwvallig op hun stenen voetstuk andere weer opgeknapt en verhuurd als hytter. Op naar de volgende 2 staafkerken vlak na elkaar in Uvdal. We komen ook nog langs een soort openluchtmuseum in Dagali. Helaas is het seizoen al over en gaat het 15 juli 2015 weer open voor publiek. Overal is duidelijk de wintertijd al in gegaan. De campings zijn al vaak verlaten of gesloten. Waar slapen we vanavond weer? Nou, dat wordt camping Persgard. Een weiland aan een meer met 5 lotgenoten. Een stukje voor ons staat een Globecar met een wegdraaibaar fietsenrek, eens even vragen hoe dat bevalt. Goed is het antwoord en we kletsen de hele avond verder over onze belevenissen in Noorwegen. Gastvrij en gezellig: zij waren duidelijk zuiniger geweest met wijn en bier. (of ze hadden een grotere voorraad dan wij). Geen www adres.