Op de sneeuwscooter en in de rendierslee - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van suzeheli - WaarBenJij.nu Op de sneeuwscooter en in de rendierslee - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Op de sneeuwscooter en in de rendierslee

03 Maart 2014 | Finland, Rovaniemi

Een frisse start: ontbijtbuffet en daarna is het tijd voor de sneeuwscootertocht! Daar gaat de thermo-overall aan! Heerlijk warm maar wel een sport om dat ding aan te krijgen!
Na een korte instructie mogen we zelf rijden, lekker crossen door het sneeuwlandschap. Vlak bij de Russische grens wordt een stop gemaakt. We zitten hier net iets hoger en ligt er nog een beetje sneeuw op de bomen. Een prachtig panorama vanuit de uitkijktoren zelfs tot over de Russische grens heen. Na een uurtje op de scooter wil je er eigenlijk niet meer af, wat is dat geweldig! We vervolgen de rit naar een blokhut werkelijk in de middle of nowhere maar wel met warme chocomel! Als we weer een beetje bijgekomen zijn vertrekken we weer richting Salla. Prachtig, het is dat de scooters zo’n lawaai maken want voor de rest is het hier doodstil.
Vanavond vroeg aan tafel wat er staat een sledetocht met rendieren op het programma. We worden met een busje gehaald en naar de verderop gelegen rendierfarm gebracht. Rudolf staat voorop al te wachten. Iedereen krijgt een eigen slee met rendier en die weten zelf de weg. Jammer dat het al zo donker is want glijden door zo’n besneeuwd landschap……………… onderweg is er even een stop om de jongkies van afgelopen jaar te voederen?! En verzamelen we na een halfuurtje verder rijden rond het kampvuur. Een ketel warme bessensap doet de ronde en Rudolf gaat met iedereen op de foto.
Rond half 11 zijn we weer terug. In de bar is het karaoake-avond. De plaatselijke bevolking zingt er in een onverstaanbaar Fins lustig op los. Helaas ook vanavond en de hele nacht is het dicht bewolkt en dwarrelt er een sneeuwvlokje uit de lucht: geen Noorderlicht te bekennen.

• 08 Maart 2014 - 16:18

Treeske:

Wat een prachtig landschap, kunnen jullie je nog bewegen in die thermopakken..? Lijkt wel een stukje uit een James Bond film, haha.