Gletsjers in een buisje - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Gletsjers in een buisje - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Gletsjers in een buisje

Door: Heli en Suze

31 Juli 2011 | IJsland, Hvammstangi

Zondag 31 juli ’11

De zon staat al aan de hemel als de buurvrouw ons goede morgen wenst of althans wij haar want de IJslanders zijn niet zo spraakzaam. We moeten het eiland rondje vandaag afronden en nog een stuk de 1 op. De weg die wit getekend staat op onze kaart is een goed geasfalteerde route en voor onze buscamper geen enkel probleem. Bij Grundarfjordur is de weidse van het uitzicht over de Grundarfjordur zo groots en mooi dat je alleen maar stil kunt gaan zitten genieten. Overigens bestaat de hele dag uit verre vergezichten! Als je net de brug/dam over de Kolgrfafjordur over bent staat er een klein huisje langs de kant van de weg: wat hangt daarin? Is dat de beruchte lekkernij: Hakarl, gefermenteerd haaien vlees. Even kijken, het ruikt niet naar meer…. We rijden de boerderij van Bjarnarhofn voorbij. De 58 naar Stykkisholmur. Een leuk bedrijvig vissersplaatsje met o.a. het Vatnasafn ook wel genoemd de Library of water. In een oude vuurtoren boven de haven heeft de Amerikaanse Roni Horn glazen pilaren met daarin het smeltwater van alle gletsjers van IJsland geplaatst. Het weer en IJsland. Glazenzuilen waarin de omgeving wordt samengevat. Bijna niet vast te leggen op de beeldplaat. Wat een room with a vieuw! We steken niet over naar de Westfjord maar keren terug over de 58, 56 en de 54 naar Borgenes. Een omweg van een kleine 100 km, maar 70 km gravel is erger. Het rijdt sneller terug dan heen. In Borgenes de 1 naar het noorden. Een tank-, poets- en koffie stop en voor we het weten zijn we om 6 uur op de camping in Hvammstangi. Het is heerlijk warm in de kook ruimte. Op de IJslandse feestdag wordt gekampeerd, het stokjesspel gespeeld, gezongen en samen muziek gemaakt. Voor ons ook leuk om te horen. De zon gaat net zo mooi onder als gister. 0.36 uur