Blue Lagoon - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Blue Lagoon - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Blue Lagoon

Door: Heli en Suze

28 Juli 2011 | IJsland, Grindavík

Donderdag 28 juli ’11

Het weer is nog al wisselend vandaag, een buitje en een zonnetje. We doen een ronde over het schiereiland: Reykjanes. We starten in Grindavik en belanden in de tourist info waar tegelijkertijd het Magmahuis gevestigd is: een klein maar fijn visserijmuseum. Het was even zoeken maar zoals zoveel bezoekers centra zijn liggen ze verscholen op het industrieterrein. We gaan over de 425, waar we bijna aangevallen zijn door laagvliegende vogels (gelukkig waren we gewaarschuwd), naar Gunnuhver. Een sidderend modder-geysir veld met z’n bronnen tot wel 300 ®C. Alles blaast, sist en stinkt naar rotte eieren. De bodem is gewoon warm. Een mooi uitzicht op de vuurtoren en een blauw meer. Vast een voor proefje op de Blue Lagoon voor later op de dag. Via de warmte centrale en expositie ruimte earth power plant belanden we onderlangs de vuurtoren aan zee. Wat een storm, wat hoge golven beuken hier op de rotsen. Daar waar de laatste reuzen alk het loodje legde staat een standbeeld voor hem. Wie wil daar niet mee op de foto? Er is maar 1 weg dus je kunt de 425 niet missen. Langs kerkjes en vuurtorens komen we bij de bridge between continents. Daar waar de Euro-Aziatische en de Noord-Amerikaanse aardschollen uit elkaar gedreven zijn door aardbevingen. Geeft angstige aanblikken van enorme steenmuren weer en werkelijk opgebolde en gebarsten lavasteen massa’s. alweer langs een volgende vuurtoren en onder de volgende vuurtoren van Sandgerdi ligt het Nature Center. Een museum met alles wat de natuur u geeft. Levend en opgezet. Zeerobben die in vroeger jaren nog aan land kwamen, vogels, boeken, microscopen voor onderzoek, stenen, van schelpen tot eieren. Compleet ingerichte zeemans kajuit enz. heel leuk en doet denken aan het missiemuseum in ons eigen stadje. De suppoost wijst ons de weg en ook al is het allang sluitingstijd, hij blijft enthousiast vertellen adv zijn eigen fotogalerij. Aan de kade nog snel even een broodje naar binnen gewerkt en gekeken naar de vis die binnen gebracht werd. We rijden over de 45 naar Gardur en zien onder de vuurtoren onze eerste zeehond in het water. Het is al laat en we willen de dag zo graag besluiten in alle rust van de Blue Lagoon. Ook hier is het de bedoeling dat je een douche neemt voor je het natuurbad ingaat: helemaal bloot met z’n alle tegelijk. In het begin een beetje wennen maar het went snel. Blauwer dan blauw is het water en een wit masker is een weldaad voor de huid. Even zwaaien naar de webcam en we staan er weer gekleurd op. Het is alweer half 10 als we terug zijn op de camping in Grindavik. Tijd voor gebakke petatte, polster en een egg, vino et ole. Voor zo: welterusten en gezond weer op. We berichten morgen wel………