Camperen onder de watervallen - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu Camperen onder de watervallen - Reisverslag uit Hvolsvöllur, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

Camperen onder de watervallen

Door: Heli en Suze

24 Juli 2011 | IJsland, Hvolsvöllur

Zondag 24 juli ’11

Het is buiten bar en boos! Het regent en het stormt. Wij zitten lekker warm en droog aan het ontbijt. We rijden naar Vik en onderweg lijkt het wel een bizar maanlandschap maar dan uit lavastenen bedekt met mos. Spoelvlakte Eldhraum. De mist geeft er nog een extra dimensie aan. We naderen Vik en komen uit bij de noodbrug die hier vorige week is geopend. Een enorme ravage is nog zichtbaar en geloof maar dat het kan spoken. Trouwens op www.ijsland-enzo.nl lazen we dat de 21e de brug nog even gesloten is geweest ivm de hoge waterstand ivm verhoogde activiteit van de vulkaan warmte. Lees zelf maar even dit is een heel interessante site voor ijslandgangers! Wij staan nu bij Hofdabrekka , net voorbij de brug, op de parkeerplaats vandaar dat we verbinding hebben.
Snel even aan jullie het laatste nieuws berichten! We gaan zo verder en hopen vanavond in Geyser te staan. Tot ziens! We stormen trouwens bijna de bus uit!
Vervolg van ons verslag: op de pc is het nu 0.05; hier is het 2 uur vroeger maar desondanks een lange dag vandaag! We rijden in de stromende regen naar Vik om even een broodje onder onze gerookte zalm te kopen. We nemen afslag 215 en rijden naar Reynishverfi aan de punt. We smeren ons broodje en kijken naar de mensen die het weer trotseren en zich nat laten regenen. Wij slaan een beurt over. We willen dat gat en dat zwarte zandstrand toch wel zien dus nemen we afslag 218 en komen na 6 km hobbels op een geweldig uitzichtpunt. Zwart zandstrand en meters hoge golven op kaap Dyrholaey. De vuurtoren slaan we over. Langs koeien in een tijgervelletje hobbelen we weer terug naar de 1. De volgende stop is de Skogafoss. Een enorme 60 meter hoge waterval: waar blijft het vandaan komen! Nou gewoon van de Myrdalasjokull gletsjer! We naderen nu het gebied van de Eyjafjalajokull vulkaan die ons nog goed in het geheugen staat. Hij is nl de oorzaak met zijn uitbarsting op 14 april 2010 dat we op de Faeröer en niet hier onze vakantie doorbrachten. Geeft niks was ook mooi en nu zijn we er toch! We bezoeken het infocentrum Eyjafjallajokullerupts. Afslag bij boerderij: Porvaldseyri. (www.icelanderupts.is ) er wordt indrukwekkende film vertoont over de boerderij en zijn bewoners waar je nu dus voor staat. Het is om stil van te worden en dan besef je pas echt wat de natuur voor krachten vertoont. Daar gaan wij dus echt niet over. De IJslander is een doordouwer en pikt de draad weer op zodra het kan. Zeker een aanrader om te gaan kijken!
We rijden weer verder. Het is inmiddels al 19.00 uur geweest en wordt het ook wel eens tijd om naar een camping uit te gaan kijken. Eerst nog even de Seljalandsfoss. Hier kun je achter langs lopen. Het miezert een beetje en wij besluiten het niet te wagen. We worden hier omringd door hele kleine muggen/vliegjes.. miljoenen, maar ze bijten niet! Een eind verderop zien we een camping en besluiten hier maar te vragen en niet door te rijden naar Geyser. Ook al regent het nu niet meer, Morgen wordt het beter……
Voor 2400 kronen staan we op Tjaldsvaedid (moeilijk woord voor camping) Hamragordum. Omringd door watervallen en prachtige basalt formaties in de rotsen. Het is inmiddels voor jullie al kwart voor enen en ook voor ons bedtijd. Ps. Hartelijk dank aan het Gilde kerstpakket: we hebben vanavond heerlijk een frietje gebakken!

• 25 Juli 2011 - 17:06

Jimmy En Eefke:

Hoi Heli en Suze,

Wat een ontzettend mooie foto's.. tiz toch wel bizar dat t ergens zoooo anders uit kan zien he..
    Erg indrukwekkend! We hebben jullie net heel duidelijk live kunnen zien bij gyshar :)
    Hebben wat foto's van jullie gemaakt dus die krijgen jullie snel genoeg te zien! Echt super om zo met jullie mee te kunnen kijken!
    We wensen jullie nog een hele fijne avond en wachten in spanning op jullie volgende verhaaltje!

Veel liefs,
    Jimmy en Eefke

• 26 Juli 2011 - 09:40

Facturatie-elfjes:

Hoi Heli en Suze,

Wat zullen jullie genieten van deze indrukwekkende vakantie!
    Op de foto's ziet het er al geweldig uit, laat staan in 't echt ... Het is erg leuk om jullie reisverslag te lezen.
    Nog heel veel plezier in/op het mooie IJsland!

Herfstgroetjes van de facturatie-elfjes Monique en Hilde

• 26 Juli 2011 - 12:29

Haij En Helma:

ik heb net jullie verslag gelezen,en de foto's bekeken.wat een indrukwekkend land,prachtige foto's trouwens.we wensen jullie nog een fijne vacantie,en blijven jullie volgen.heelveel gr haij enhelma.

• 26 Juli 2011 - 17:03

Sjanet:

Hoi Heli en Suze,
    Indrukwekkend mooi, ga zo door met mooie foto's en leuke reisverslagen maken,
    ik geniet met jullie mee.!
    groetjes Sjanet