IJsmeer bezocht - Reisverslag uit Svínafell, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu IJsmeer bezocht - Reisverslag uit Svínafell, IJsland van suzeheli - WaarBenJij.nu

IJsmeer bezocht

Door: Heli en Suze

22 Juli 2011 | IJsland, Svínafell

Vrijdag 22 juli ’11

Goed geslapen vannacht en het is dan ook moeilijk wakker worden. Eenmaal de luiken open was dat snel verandert want het wordt weer een prachtige dag! Lekker primitief (voor ons verwende idee dan natuurlijk) is het douchen en toiletteren. Hofn stelt niet zoveel voor maar als we bij de plaatselijke supermarkt naar buiten kijken ontdekken we een fantastisch uitzicht! Overigens zijn supermarkten, tankstations, multifunctioneel: tot gratis koffie aan toe. Echt iets voor die Hollanders! We maken op de vroege ochtend al veel te veel foto’s van de gletsjers voor ons. Dat belooft nog wat! We rijden het meer rond over de 1 op weg naar Foss hotel Vatnajokull waar Laura stage loopt, helaas was je er niet maar mocht je dit lezen: de hartelijke groeten. Wat een mooie en vooral rustige plek!
Wij rijden weer verder de 1 op richting het ijsmeer. Onderweg regelmatig even gestopt want wat is het hier mooi! Eenmaal aangekomen bij Jokulsarlon oftewel het ijsmeer springen de tranen je spontaan in de ogen! Wat mooi, wat boffen wij met zulk mooi weer enz. we filmen en fotograferen ons wild om alles vast te leggen voor thuis. We komen ogen te kort. De webcam hebben we zo snel nog niet gevonden maar met navigatie van John lukt het toch eindelijk om voor de wereld te verschijnen. Groetjes en zwaaien maar! We boeken een rondvaart met de boot: heel mooi, je vaart bijna tot aan de gletsjer tong dwars tussen enorme ijsschotsen. Kan het op de zuidpool mooier zijn? Jammer dat er geen echte pinguïns zwemmen. Onze eigen pingu kijkt zijn ogen uit! Een paar uur later vertrekken we weer om vervolgens een paar kilometer verderop de afslag: Fjallsarlon te nemen: let op het is maar een klein bordje maar de gravelweg loopt naar een geweldig 2e ijsmeer. Hier zie je nog duidelijker de afbrokkeling van de gletsjer en een geweldig uitzicht op de hele grote Vatnajokull! Je kunt hier gemakkelijk bij het meer komen en stukken 1000 jaar oud ijs vasthouden! Het wordt al laat en we zijn moe van het kijken. We strijken neer op camping Svinafell zomaar in de wei. Hartstikke gezellig zitten we nu in de ‘kantine’ dit stukje te schrijven. Alle mede kampeerders uit hun pubtentje maken hier hun maaltijd klaar. Wij hebben ook heerlijk gekookt. Het is inmiddels bij 10nen en we moeten nog een keus maken uit de 372 foto’s die we gemaakt hebben vandaag. Dat wordt nachtwerk. Helaas hebben we hier geen stroom en al helemaal geen internet dus wanneer jullie ze te zien krijgen weten we nog niet. Buiten is het zachtjes gaan regenen………