Dag 10 zondag 8 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu Dag 10 zondag 8 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu

Dag 10 zondag 8 augustus '10

Door: Heli en Suze

10 Augustus 2010 | Faroe eilanden, Tórshavn

De laatste en de langste dag op de Faeröer! Vanochtend vroeg uit de veren! We moesten én de spullen pakken én ontbijten én de auto pakken én afscheid nemen van Willi én de sleutel inleveren én de boot van 11 uur halen! Alles gelukt! Het zijn hier vroege vogels. Als ze zeggen om 11 uur vertrekt de boot dan vertrekt hij ook om 11 uur, liefs nog eerder als iedereen binnen is. De Smyril, Boot lijn 7 naar Tvøroyri op Suðuroy. Een uur en 55 minuten verder naar het zuiden gelegen. Helaas wilde alle wolken het ook van dichtbij komen zien. Dikke mist en een beetje regen. We gaan heerlijk vooraan op het panoramadek zitten. Het eiland is van heel andere structuur: alles van basalt. Grote zuilen, duidelijk zichtbaar in Tvøroyri. We rijden het eiland over. Op het belangrijkste kruispunt van het eiland kregen we dan ook een heel belangrijke sms van Jimmy en Eefke. De inhoud moeten ze jullie zelf maar verraden! Suðuroy is een eiland vol versjangeleerde shjuup! Om 17.30 is het tijd om de boot weer terug te nemen. We moeten oppassen dat ons de luiken niet dichtvallen. Lekker even een frietje en een cola en we zijn weer wakker. Aan boord van alle schepen vind je een restaurant waar je volledige maaltijden kunt bestellen.
Pas om 01.30 uur vertrekt de Norröna richting Denemarken. We besluiten met een ritje naar
Kirkjubøur. De rode deur die in alle gidsen staat, staat nu ook bij ons in de gids.
Terug naar de kantine: warme koffie en de sms’jes van Trees houden ons wakker. De Norröna komt eraan! Over de stad hangt een dikke mist deken. We kunnen maar nauwelijks de weg vinden maar Trees loods ons naar de kade. Daar ligt hij dan, onze veerboot! Aangemeerd gaan de grote luiken open en een stroom auto’s komt uit z’n buik.
Op de parkeerplaats staan wij in baan 11. Het is onvoorstelbaar hoeveel auto’s, campers en vrachtwagens er in zo’n schip gaan. Binnen een uur zijn we aan boord. Heli via de loopbrug en Suze via het “Puffin” dek.
Het is 1 uur als de trossen losgaan. Iedereen is binnen dus een half uur eerder dan het vaarschema aangeeft kunnen we al vertrekken. Mooi op tijd. We drinken nog wat in de nightclub en met een kalme zee gaan we slapen….. toch de polsbandjes maar omgedaan. Die, zo bleek op de heenreis, veel beter helpen dan pilletjes.