Dag 5 dinsdag 3 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu Dag 5 dinsdag 3 augustus '10 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van suzeheli - WaarBenJij.nu

Dag 5 dinsdag 3 augustus '10

Door: Heli en Suze

03 Augustus 2010 | Faroe eilanden, Tórshavn

Na een heerlijk ontbijtje wordt het tijd om de winterjas tevoorschijn te halen. Ook al schijnt de zon het is toch maar 10 graden en op zee zal het waarschijnlijk nog wel ietwat frisser zijn. Frisse zeelucht welteverstaan! We gaan met de bus naar het centrum. Het openbaarvervoer met de rode stadsbussen is hier gratis! Je kunt hem ook als sightseeingbus gebruiken! (lekker Hollands!) De Nordlysid http://www.nordlysid.com vertrekt pas om 13.00 dus nog tijd genoeg om even een tosti te eten. Het zonnetje breekt door en het beloofd een mooie dag te worden. Langzaam druppelen de passagiers de kade op en dat zijn er toch gauw een stuk of 50. We varen langs het Parlement (gras op het dak) en steken dwars over Nólsoyarfjørdur naar het eiland Nólsoy. Van Tórshavn uit gezien gaan we linksaf. Voor de grillige kust langs een klein dorpje. Het lijkt wel of hier een heel stuk uit de rotsen is gevallen. Na meer dan een uur varen bereiken we de grot. Nu wordt het spannend: zwemvesten worden uitgedeeld en 2 kleine bootjes waarin we moeten overstappen: midden op zee met golven van zeker een meter! Gelukkig gaat het goed. De muziekanten varen voorop en wij in boot 2. Het is inderdaad heel speciaal, muziek en geluiden van golven op het water en hoe dit weerklinkt in die grotten. Specialeffects! We deinen weer terug en nu weer overstappen! Wat een hoogte verschil en dat voor 2 kleine kaboutertjes met korte pootjes. Gelukkig weer gered! De schoener met helaas opgerolde zeilen vaart weer verder langs honderden vogels die in de rotsen wonen. Je weet wel van die vliegende pinguins: puffins (papagaaienduikers). Lomp zijn ze wel ze vliegen op om vervolgens zo weer in zee te storten, maar wel leuk om naar te kijken. Die van ons was maar nauwelijks binnen boord te houden. We varen verder het hele eiland Nølsoy rond. Om 18.00 voeren we een helaas regenachtig Tórshavn binnen. Een prachtige dag op zee is voorbij. Nu nog met de laatste bus naar huis.

• 03 Augustus 2010 - 22:04

Therese:

Dat was me het dagje wel....gaan jullie nu ook al op de "linke" en muzikale tour met die kleine pootjes. Ben benieuwt naar de volgende uitdaging....!!!!
    gr. T & J

• 03 Augustus 2010 - 22:12

voor nu even rustig het eiland rond. de echte uitdaging komt vrijdag. weltrusten.